Bahá’í World

MJEDISI & SH HENDETI

Drita ishte në errësirë

Reflektime mbi rritjen që fshihet në dhimbjen e vuajtjes

Stresi ekzistencial është specifik për njerëzit për shkak të botës së brendshme komplekse që përjetojmë përmes arritjes së vetëdijes njerëzore. Ndryshe nga kafshët e tjera, ne përjetojmë stres në lidhje me ngjarjet që nuk kanë ndodhur dhe nuk do të ndodhin kurrë; ne theksojmë mbi gjërat që kemi bërë ose nuk kemi arritur të bëjmë; dhe ne theksojmë mbi llojin e personit që jemi bërë ose që do të donim të ishim. ,Shtë, ndoshta, kjo formë e stresit që traditat shpirtërore të botës kanë kërkuar, më thellësisht, ta trajtojnë. Si psikolog klinik shpesh takoj njerëz që përballen me stres ekzistencial. Gjatë karrierës sime, kam arritur të vlerësoj më plotësisht sesi vuajtjet që shkakton, edhe pse potencialisht shkatërruese, gjithashtu përfaqësojnë një mundësi për zhvillim të thellë. ‘Abdu’l-Bahá 1 gjatë udhëtimeve të Tij historike në perëndimi nga viti 1911 deri më 1913, foli për këtë realitet të gjendjes njerëzore:

Mendja dhe shpirti i njeriut përparojnë kur ai sprovohet nga vuajtjet. Sa më shumë të lërohet toka aq më mirë do të rritet fara, aq më e mirë do të jetë korrja. Ashtu si parmenda e lë tokën thellë … po ashtu vuajtjet dhe mundimet e çlirojnë njeriun nga punët e vogla të kësaj jete të kësaj bote derisa të arrijë në një gjendje shkëputjeje të plotë … Njeriu, si të thuash, i papjekur: nxehtësia e zjarrit të vuajtjes do të e pjek atë. Shikoni prapa në kohët e kaluara dhe do të zbuloni se njerëzit më të mëdhenj kanë vuajtur më shumë. Disa vjet më parë, një mashkull njëzetvjeçar Kaukazian, të cilin do ta quaj Daniel, u soll në klinikën tonë ambulatore nga prindërit e tij të shqetësuar, sepse ne trajtonim raste të vuajtjeve që nuk i përgjigjeshin mirë ilaçeve kundër depresionit dhe stabilizimit të humorit. Për këtë arsye, shumica e pacientëve të mi ishin të dëshpëruar dhe të demoralizuar dhe disa, si Danieli, ishin gjithashtu shumë vetëvrasës. Gjatë vizitës së tij të parë me mua, Daniel tha se ai, me të vërtetë, do të vriste veten për dy muaj, në ditëlindjen e tij njëzet e një. Ndër shumë gjëra që mësova nga eksplorimi i historisë së tij ishte se Danieli vuante nga kontrolli i dobët i impulsit. Në disa raste, për shembull, ai kishte shkatërruar plotësisht shtëpinë e prindërve të tij për shkak të ndjenjës së zemërimit “të pakontrollueshëm”. Dhe megjithëse ai kurrë nuk kishte lënduar fizikisht një person tjetër, Danieli shpesh bënte gjëra për t’i shkaktuar dhimbje vetes. Një gjë e tillë ishte “të luash pulë”, e cila konsiston në vendosjen e një cigareje të ndezur në urë që lidh parakrahët e dy njerëzve; personi i parë që lëviz krahun e tij/saj quhet “pula”. Kur Danieli mbërriti në seancën e tij të parë me mua, ai me krenari shfaqi një djegie mjaft të rëndë të vetë-shkaktuar nga disa ditë më parë. Megjithëse zhvillimi njohës dhe fizik i Danielit ishte ai i një të rrituri të pjekur, zhvillimi i tij emocional dhe shoqëror u vonua qartë. Kur e takova për herë të parë, Danieli vazhdoi të hidhte zemërim sa herë që ishte i frustruar dhe dukej se i mungonin aftësitë vetë-analitike që mund të pritej tek një njëzetvjeçar. Por këto realitete nuk e treguan të gjithë historinë. Tek Danieli, unë gjithashtu mund të shihja shkëlqime të mendimit të pjekur, të vendosmërisë dhe të shpresës. Ai kishte përfunduar me sukses një program të trajtimit të drogës dhe kishte mbajtur maturinë për më shumë se një vit. Kirurgjia e tij e fundit kozmetike tregoi një dëshirë për vetë-përmirësim. Dhe ai merrte pjesë në çdo seancë me mua – edhe pse takimet tona ishin caktuar çdo mëngjes herët, pesë nga shtatë ditë në javë. Me pak fjalë, Danieli ishte personi që më bëri të mendoj se në të vërtetë kishte “dritë në errësirë”. Qëllimi fillestar dhe më urgjent i trajtimit ishte të vlerësonte potencialin e Danielit për vetëvrasje dhe të merrte çdo hap të nevojshëm për të zvogëluar këtë rrezik. Duhet të shtoj se kam marrë parasysh mundësinë që kërcënimet e shpeshta të Danielit për vetëvrasje ishin përpjekje për të kontrolluar, manipuluar dhe lënduar prindërit e tij. Në njëfarë kuptimi, ai e konsideronte gjendjen e tij të pakënaqur si fajin e tyre dhe donte që ata të bënin diçka për ta rregulluar atë. Sidoqoftë, duke pasur parasysh përhapjen e vetëvrasjeve midis meshkujve të moshës së tij, unë i mora seriozisht kërcënimet e Danielit për vetëvrasje. Fillova takimet e mia me Danielin duke ndarë me të, fare hapur, mendimin tim se një nga arsyet që donte të vriste veten ishte se nuk i pëlqente personi që ishte bërë dhe kishte pak shpresë se mund të ishte ndryshe. Mua më dukej e qartë nga përgjigja e tij se ky vëzhgim pati jehonë tek ai. Si rezultat, unë isha shumë i hapur për qëllimin e seancave tona, që ishte të eksploroja mundësinë që, nëse ai vërtet donte, ai mund të ndryshonte jetën e tij në mënyra që kishin rëndësi dhe të bëhej personi që do të meritonte admirimin e tij dhe respekt. Pothuajse menjëherë pashë në Daniel një shkëlqim optimizmi, një rreze drite, që mund të ushqehej. Mendimet që mora nga sesionet tona të para më ndihmuan të vendosja se si të vazhdoja. Teoria e vetëvrasjes në të cilën zgjodha të punoja ishte zhvilluar nga shkencëtari social Roy Baumeister. Hulumtimi i Baumeister sugjeron që, shpesh, vetëvrasja nuk rrjedh nga dëshira për të vdekur, por është e animuar nga dëshira për të shpëtuar nga vetëdija e dhimbshme. 2 Kështu, njerëzit që nuk si personi që janë bërë dhe që ndihen të pashpresë në lidhje me perspektivat e ndryshimit, ose që thjesht nuk kanë ide se si mund të ecin në procesin e ndryshimit, ka më shumë të ngjarë të kenë mendime për të vrarë veten. Kjo është veçanërisht e vërtetë kur përpjekjet e tjera për të shpëtuar nga një vetvete e padëshirueshme rezultojnë të kota. Para se të takoja Danielin, kisha ndjerë prej kohësh se traditat e mëdha shpirtërore dhe filozofike përmbajnë njohuri që mund të jenë të dobishme në këto kushte. Tekstet e shenjta nga besimet e mëdha të botës na mësojnë se lumturia e qëndrueshme nuk është një nënprodukt i pashmangshëm i kushteve materiale, por varet nga zhvillimi dhe ushtrimi i aftësive morale dhe shpirtërore. Në një traktat të mirënjohur, ‘Abdu’l-Bahá shtjelloi pikërisht këtë pikë: Dhe nderi dhe dallimi i individit qëndron në këtë, që ai midis gjithë turmave të botës të bëhet burim i të mirave shoqërore. A mund të imagjinohet ndonjë dhuratë më e madhe se kjo, që një individ, duke parë brenda vetes, të gjejë se me anë të hirit konfirmues të Perëndisë ai është bërë shkaku i paqes dhe mirëqenies, i lumturisë dhe përparësisë për shokët e tij? Jo, nga Zoti i vërtetë, nuk ka lumturi më të madhe, as kënaqësi më të plotë. 3 Dhe Aristoteli, në Etikën Nichomachean, artikuloi teorinë e “eudaimonizmit”, e cila parashtron se, përtej një truri dhe trupi të shëndetshëm, lumturia njerëzore është e kushtëzuar nga sjellja morale. 4 Në përshkrimin e perspektivës së Aristotelit, filozofët bashkëkohorë Jennifer dhe Michael Mulnix kanë shkruar: … Eudaimonizmi thotë se lumturia konsiston në aktualizimin e plotë të vetes ose përmbushjen e potencialit tuaj personal si person njerëzor. Potenciali juaj nuk kufizohet vetëm në aftësinë tuaj për të përjetuar kënaqësi dhe kënaqësi, por gjithashtu përfshin aftësinë tuaj për të arsyetuar, për të qenë moralisht të virtytshëm dhe për të ushtruar autonomi, ndër të tjera. Pra, ka gjëra të pavarura nga përvoja juaj e dorës së parë të jetës që mund ta bëjnë jetën tuaj të shkojë më mirë dhe që janë pjesë e lumturisë tuaj, pavarësisht nëse i njihni apo jo dhe nëse i vlerësoni apo jo. Të jesh i lumtur, pra, do të thotë të jetosh një jetë të plotë që nuk i mungon asgjë me vlerë – të lulëzosh si një person njerëzor.5 Brenda këtij kuadri teorik, unë e konsiderova përdorimin e drogës nga Danieli si një përpjekje e mëparshme jo vetëm për të “shijuar veten”, por edhe për të zvogëluar vetëdijen e dhimbshme. Kur arratisja e siguruar nga droga doli të ishte mjaft e kënaqshme, Danieli e braktisi atë dhe filloi të ndiqte opsione të tjera, duke përfshirë vetëvrasjen dhe përpjekjet madhështore për të demonstruar vlerën e tij – si përfshirja në lojën e “pulës”. Në javët që pasuan, Danieli dhe unë eksploruam se si mund të duket të përpiqesh të jesh fisnik. Ne e pyetëm veten se çfarë do të kërkohej prej nesh nëse do të dëshironim të ndiheshim sikur të ishim duke u bërë lloji i qenies njerëzore që meriton respekt. Në eksplorimin tonë të këtyre temave, ne shqyrtuam një gamë të gjerë idesh. Ne nxorëm njohuri nga shkenca perëndimore e psikologjisë që ka treguar se si mënyrat e zakonshme të të menduarit mund të na pengojnë nga arritja e lumturisë dhe nga traditat lindore që priren të përqëndrohen në ndjekjen e njohjes së vetes dhe zotërimit të vetes si parakushte për mirëqenien. Nga Analektet , një vepër e të urtit kinez, Konfucit, për shembull, ne reflektuam së bashku për këtë: Të lashtët që donin të ilustronin virtytin e shquar në të gjithë perandorinë, së pari urdhëruan mirë shtetet e tyre. Duke dashur të rendisin mirë shtetet e tyre, ata së pari rregullojnë familjet e tyre. Duke dashur të rregullojnë familjet e tyre, ata së pari kultivuan personat e tyre. Duke dashur të kultivojnë personat e tyre, ata së pari i ndreqën zemrat e tyre. Duke dashur të korrigjojnë zemrat e tyre, ata fillimisht u përpoqën të ishin të sinqertë në mendimet e tyre. Duke dashur të jenë të sinqertë në mendimet e tyre, ata së pari u shtrinë në maksimum në njohuritë e tyre. Një zgjerim i tillë i njohurive qëndronte në hetimin e gjërave. 6 Çfarë mund të nënkuptojë, i kërkuam njëri -tjetrit, që të “ilustrojë virtytin e shquar”; të “kultivosh” personin e dikujt; për të “ndrequr zemrën e dikujt”; të jesh “i sinqertë” në mendimet e dikujt; për të “hetuar” gjërat? Për më tepër, ne kemi konsideruar sesi eksplorimet tona mund të ftojnë meditim mbi ato aspekte të vetes sonë që janë, si bizhuteritë e rralla, të fshehura prej nesh dhe kështu kërkojnë përpjekje nëse duhen sjellë ato – një koncept i përcjellur në fjalët e mëposhtme të Bahá -it ‘ do te: Ti je edhe si një shpatë e zbutur e fshehur në errësirën e mbështjellësit të saj dhe vlera e saj e fshehur nga njohuritë e mjeshtrit. Prandaj dilni nga mbështjellja e vetes dhe dëshira që vlera juaj të bëhet e shkëlqyeshme dhe e dukshme për të gjithë botën. 7 Çfarë mund të nënkuptohet me “mbështjellësin e vetvetes”? Si e bën egoizmi aspektet më të bukura të vetes sonë të errët dhe të padukshëm? Si mund të na pengojë ndjekja e tekave dhe dëshirave tona nga shfaqja e cilësive që dëshirojmë të mishërojmë? Cilat janë, saktësisht, cilësitë e brendshme që ne gjejmë në kërkim? Kështu, hapi i parë për të ndryshuar veten, i vumë re njëri -tjetrit, është njohja e fushave në të cilat duhet të ndryshojmë. Ne diskutuam për edukimin e Danielit dhe sesi bujaria dhe lejueshmëria e prindërve të tij i kishin mundësuar atij të largohej nga sjelljet që duhej t’i kishte tejkaluar prej kohësh; se si përdorimi i drogës e kishte penguar atë të ndiente dhe përpunonte llojet e emocioneve që mund të shërbejnë si udhëzues që lehtësojnë zhvillimin e depërtimit dhe njohjes së vetvetes; dhe si, edhe pse ai kishte trupin dhe kapacitetet e një të rrituri, ai ende sillej disi si një fëmijë. Një sjellje e tillë, përfunduam, e mbajti atë në një gjendje të vazhdueshme të trazirave të brendshme dhe e pengoi atë të zhvillonte një ndjenjë pozitive të vetvetes. Për të përforcuar idenë që ai mund të ndryshojë, së bashku ndërtuam një instrument vlerësimi të vetë-raportimit që i mundësoi Danielit të reflektonte mbi veten e tij përgjatë disa dimensioneve të rëndësishme të jetës. Ne vendosëm që do të bënim përpjekje çdo ditë për t’u përmirësuar në secilën nga fushat e rritjes që ai kishte identifikuar. Ne vumë re se jeta do të siguronte mundësi për zhvillim çdo ditë duke na paraqitur sfida morale, psikologjike dhe shpirtërore. Kur u shfaqën këto sfida, ne, me vendosmëri, do t’i takonim me besim dhe do të përpiqeshim të bënim atë që dukej se ishte gjëja e duhur, edhe nëse bërja e një gjëje të tillë ndihej e vështirë apo edhe e pamundur. Ndonjëherë do të ishim të suksesshëm, vumë re, dhe herë të tjera jo; ajo që është e rëndësishme nuk është aq rezultati, por sinqeriteti i përpjekjes sonë. Unë i thashë se ndoshta do të ishte shumë e vështirë në fillim, por që me praktikë, ai së shpejti do ta gjente veten duke fituar fuqinë e nevojshme për të vepruar në mënyrat që ai respektonte. Ne eksploruam disa nga lutjet që kanë qenë pjesë e trashëgimisë shpirtërore të njerëzimit dhe që të tjerët i kanë përdorur gjatë shekujve për të sqaruar vlerat e tyre dhe për të kërkuar ndihmë nga sfera e padukshme. Nga popujt vendas amerikanë, ne i bëmë thirrje kësaj lutjeje: O Shpirt i Madh, zërin e të cilit e dëgjoj në erë, Fryma e të cilit i jep jetë të gjithë botës. Më dëgjo; Unë jam i vogël dhe i dobët. Kam nevojë për forcën dhe mençurinë tuaj. Më ndihmo të kërkoj mendime të pastra dhe të veproj me synimin për të ndihmuar të tjerët. Më ndihmo të gjej dhembshuri pa ndjeshmëri që më pushton. Unë kërkoj forcë, të mos jem më e madhe se vëllai im, por për të luftuar armikun tim më të madh – Veten… Më bëj gjithmonë gati të vij tek ju me duar të pastra dhe sy të drejtë, kështu kur jeta zbehet, si perëndimi i diellit që venitet, shpirti im mund të vijë tek ju pa turp. 8 Nga tradita budiste, ne kërkuam frymëzim në vargje si kjo: “Ndërsa era mban lutjet tona për Tokën dhe Gjithë Jetën, mund të respektojë dhe të dojë drita në rrugën tonë. Zemrat tona të jenë të mbushura me dhembshuri për të tjerët dhe për veten tonë. Paqja mund të shtohet në Tokë. Le të fillojë me mua. ” 9 Për të përforcuar më tej besimin e Danielit në aftësinë e tij për të ndryshuar, ne u mbështetëm në fuqinë e meditimit. Në një fjalim publik në Londër në 1913, shumë kohë para se përfitimet e tij të shumta të zbuloheshin nga studiuesit në mjekësi dhe psikologji, ‘Abdu’l-Bahá tërhoqi vëmendjen te përfitimet e shumta të meditimit. Ai tha: … Ndërsa meditoni ju po flisni me shpirtin tuaj. Në atë gjendje shpirtërore ju i bëni pyetje të caktuara shpirtit tuaj dhe fryma përgjigjet: drita shpërthen dhe realiteti zbulohet… Fryma e njeriut vetë informohet dhe forcohet gjatë meditimit; përmes saj punët për të cilat njeriu nuk dinte asgjë shpalosen para pikëpamjes së tij. Përmes tij ai merr frymëzimin Hyjnor, përmes tij merr ushqim qiellor … Përmes aftësisë medituese… ndërmerren ndërmarrje kolosale… 10 Unë gjithashtu huazoja shpesh histori ndriçuese për ata që kishin jetuar jetë të shkëlqyeshme duke kapërcyer ndonjë vështirësi, gabim ose sfidë të madhe. Unë u angazhova me të në proceset e frymëmarrjes që e ndihmuan atë të metabolizonte ankthin dhe zhgënjimin dhe e ndihmova atë të zhvillonte një ndjenjë të vetes që tejkaloi tendencën e tij për të menduar për veten kryesisht në aspektin trupor. Më në fund, në fundjavën para ditëlindjes së tij, unë i tregova Danielit të gjithë përparimin që ishte bërë. Unë i thashë se sa krenar isha për të, por edhe si kisha frikë se ai mund të bënte një përpjekje vetëvrasëse vetëm për të shpëtuar fytyrën – veçanërisht sepse ai i kishte premtuar kaq shumë njerëzve për një kohë të gjatë që do ta bënte. Unë i thashë se ky ishte, ndoshta, testi përfundimtar i pjekurisë, respektit ndaj vetes dhe vetëkontrollit të tij. E mbylla seancën duke i treguar historinë e mëposhtme: Shumë vite më parë, në një rezervë indiane, jetonte një djalë i ri Kaukazian i cili ishte i njohur për keqtrajtimin e tij dhe mosrespektimin e amerikanëve vendas. Sa herë që takohej me një amerikan vendas, ai do të bënte një përpjekje të veçantë për t’i vënë në siklet ata. Një ditë, me keqdashje në zemër, ai shkoi për të parë një plak i cili njihej midis fisit si një plak i mençur. Dëshira e djalit të ri ishte t’i tregonte plakut se ai ishte vërtet një budalla – kështu që ai kapi një zog, e kapi në duart e tij dhe e çoi te plaku duke pyetur: “Plak, zogu është i vdekur apo i gjallë?” Plaku e dinte që nëse thoshte se zogu kishte vdekur, djali i ri thjesht do të hapte duart dhe do ta linte zogun të lirë; anasjelltas, nëse plaku thoshte se zogu ishte gjallë, djali i ri do ta shtrëngonte atë për vdekje. Plaku u ndal për një moment dhe vuri në dukje butësisht: “Djalosh, zogu është në duart e tua.” Unë i thashë Danielit se kur një person kalon adoleshencën dhe vjen në moshë, jeta dhe fati i tij janë kryesisht në duart e tij; vetëm ai mund të vendosë rrjedhën dhe cilësinë përfundimtare të asaj jete. Të hënën tjetër, në ditëlindjen e tij, Danieli nuk u paraqit në seancën tonë, por më telefonoi nga Florida për të më thënë se ishte mirë dhe se kishte vajtur atje për të kaluar ca kohë me tezen e tij të preferuar dhe për të ndarë me të sa shumë kishte ndryshuar. Menjëherë pas kësaj, ai u kthye dhe rifilloi seancat e tij të përditshme me mua. Nga ajo pikë e tutje, përparimi i tij ishte i jashtëzakonshëm. Para se të përfundonte programin, ai kishte marrë apartamentin e tij dhe do të punonte rregullisht. Përveç kësaj, simptomat e tij depresive dhe ideja vetëvrasëse ishin zhdukur plotësisht. Kur e takova dy vjet më vonë ndërsa po shëtisja nëpër dyqanin ushqimor të lagjes, ai më prezantoi me gruan e tij dhe më tha, me fytyrë të buzëqeshur, se po përgatiteshin për fëmijën e tyre të parë. Përpjekja e Danielit për të arritur nivele më të mëdha të pjekurisë, natyrisht, nuk kishte mbaruar. Si për të gjithë ne, lufta e tij me siguri do të zgjaste me kalimin e kohës dhe do të manifestohej në një mori mënyrash. Ka etapa të njohura në këtë udhëtim dhe u duk se Danieli kishte arritur një arritje të rëndësishme. Ai ishte të paktën i vetëdijshëm, për shembull, se vuajtjet ekzistenciale priren të kenë një shkak, se mësimet të mishëruar në vuajtje të tilla mund të nxisin zhvillimin tonë dhe se kjo formë unike njerëzore e vuajtjes mund të kapërcehet ndërsa ne e sjellim jetën tonë në përputhje me parimet dhe vlerat universale. Dhe ndërsa Danieli mund të ketë folur për punën që ne kishim bërë së bashku në terma krejtësisht laikë, nga perspektiva e mësimeve Bahá’í, pavarësisht bindjeve tona, aq më e madhe është besnikëria e sjelljes sonë ndaj parimeve dhe vlerave të caktuara universale – si dashuria, falja, shërbimi ndaj njerëzimit, përulësia, durimi dhe pastërtia e zemrës – aq më e madhe është cilësia e jetës dhe zhvillimit tonë. Në të vërtetë, megjithëse të vërtetat morale dhe shpirtërore që e ringjallin realitetin janë përsëritur nga mosha në moshë nga Themeluesit e feve të mëdha të botës, ato janë gjithashtu të vërteta që po zbulohen në mënyrë empirike përmes shkencave të psikologjisë, mjekësisë dhe shëndetit publik. Prandaj, këto parime nuk janë thjesht ide që mund të pranohen ose refuzohen sipas preferencave njerëzore; ato, përkundrazi, janë të lidhura me fuqitë që janë po aq objektive në ndikimin e tyre sa forca elektromagnetike, tërheqja gravitacionale e planetëve dhe forcat e forta dhe të dobëta bërthamore të natyrës. Dikush mund të hipotezojë se ndërsa shkenca dhe feja – dy sistemet më të fuqishme epistemike – integrohen më thellë në kërkimin e dijes dhe urtësisë, kuptimi ynë se si shfaqen këto parime universale në dimensionet e ndryshme të jetës do të pasurohet. Dikush mund të thotë, pra, se qasja e hershme e Danielit ndaj jetës ishte ajo që nuk merrte parasysh mundësinë e rritjes dhe zhvillimit. Qëndrimi dhe sjellja e tij ndaj vetes dhe prindërve të tij ishin të animuar nga zemërimi dhe armiqësia; nga padurimi dhe vetë-drejtësia. Kështu ai sillej në mënyra që shkelnin parimet themelore universale, duke minuar zhvillimin e tij dhe duke i shkaktuar vetes dhe të tjerëve vuajtje aq të rënda saqë nuk mund të mendonte për asnjë ilaç përveç vdekjes. Ndërsa filloi, megjithatë, për të zëvendësuar modelet e vjetra të sjelljes me një model që pasqyronte më mirë fisnikërinë e tij të lindur, ai filloi, krejt natyrshëm, të ndihej më i lumtur, më shpresëdhënës dhe i kënaqur. Në këtë mënyrë Danieli filloi të lëvizë nga errësira në dritë.
© 2021 cheerzo International Community
Scroll to Top